And if they are of the opinion that it was to quickly made, you can tell them that they were too quick to judge.

Jag har äntligen tagit mig tid till att läsa böcker. Den bok jag har börjat med heter Agitator, som är en bok enbart om den japanska regissören Takashi Miike och hans filmer fram till 2002.
Jag har inte sett överdrivet mycket Miike filmer, men jag har ändå sett tillräckligt för att kunna bilda en klar uppfattning om honom och hans skapande. Han är inte en sån där regissör som riktar sig in på en genre, utan gör allt från action, skräck, drama till komedi. Och sen gör han också filmer som man inte riktigt kan sätta i ett fack. Som Visitor Q, som handlar om en man som är en misslyckad tv-reporter som ska försöka göra en dokumentär om våld och sex bland ungdomar, och filmar sin egen son när han blir mobbad och nedslagen, har sex med sin egen dotter som är prostituerad, och har en fru som är heoinmissbrukare. Och så händer det en massa underliga saker som man inte riktigt kan sätta ord på utan att avslöja för mycket. 
Miike hade inga som helst planer på att bli regissör när han var ung, han ville egentligen köra dirtbike professionellt. Tills en dag då han lyssnade på radion och det var en reklam för en filmskola som inte hade några intagningsprov, utan alla som ville fick söka. Så han såg det som en möjlighet att komma ifrån sin hemstad. Han sökte och kom in, men gick aldrig på några lektioner, och gjorde aldrig några uppgifter. När alla andra gjorde sina examensfilmer så fick han jobba gratis på olika tv-produktioner eftersom lärarna tyckte att han var den enda man kunde undvara.
Men det var också där han jobbade upp sig i rank och lärde sig. 1991 fick han erbjudandet att göra två v-cinema filmer som är filmer som görs för att gå direkt till video och tjäna pengar. Mellan 91-95 gjorde han tolv v-cinema filmer tills han fick göra sin första riktiga film som var Shinjuku triad society. Och sen dess har det bara gått uppåt. Sen 1991 fram till idag har han regisserat 79 olika projekt inom tv, video och film. Han kan göra upp mot 6 filmer om året då andra regissören kanske bara gör en eller två. Takashi har själv sagt att han inte väljer filmer på grund av storyn, utan han väljer att göra den om han har tid. Men. Han lyckas ändå alltid göra det till sina filmer, det finns vissa attribut som nästan alltid är med i en Miike film. Våld, svart humor och tabubelagda ämnen är tre av dom. Och nu till vad man borde se för att förstå vilken varierande regissör han verkligen är. (Inte i någon speciell ordning)
  • Ichi The Killer
  • The Bird people in China
  • Full Metal Yakuza
  • The Happiness of the Katakuris
  • Audition
  • Visitor Q
  • Gozu
  • One missed call
  • Crow 0
  • Sukiyaki western Django
  • 4.6 Billion year Love
Sen har jag säkert glömt typ tusen andra filmer som man måste se, men det är bara att ta och se ALLT helt enkelt. Förutom snedsteget Imprint. Den klarar vi alla oss utan. Och det finns så mycket mer att säga om den här mannen. Men det får ni upptäcka själva, för annars är det ju inte roligt.
Läs, se, skratta och var glad!




















Swung from a chandelier

Nu är det coola åttiotalet som gäller!
Och ett band som man kanske ska se, om man tar sig modet till att gå på Way out west i sommar, är Echo & The bunnymen! Det är dags att ladda redan nu och lyssna på Silver. Och tusen andra godingar. Gör det du med, och bli lite kulturell på köpet.


The sky is blue My hands untied A world that's true
Through our clean eyes Just look at you With burning lips You're living proof
At my fingertips











Thee Michelle Gun Elephant

Japan. När jag hör det ordet så tänker jag på vår. Det är alltid vår i Japan. I allafall i mina ögon. Och japanerna är väldigt bra på att göra vårig musik. Och det vårigaste bandet, efter Mono är så klart Thee Michelle Gun Elephant som är, eller rättare sagt var- sorgligt nog så finns dom inte längre, ett punkband som var aktiva 1991-2003. Och detta ska inte bli ett längre inlägg utan bara ett fint litet tips. Och som sagt är dom våren, kanske för att deras musik var med i en film vars titel är blå vår på svenska. Men nog om den saken. Lyssna på min absoluta favoritlåt med TMGE- Akage No Kelly och var glad. Så ska jag ta och knopa ihop ett längre inlägg inom en snar framtid så att alla blir glada av allt fint dom får veta.













When the curious girl realizes she is under glass.

Bright Eyes. Conor Oberst. Världens ledsnaste pojke.
Ledsen musik för ledsna dagar.


I want a lover I don't have to love
I want a boy who's so drunk he doesn't talk
Where's the kid with the chemicals?
I've got a hunger and I can't seem to get full
I need some meaning I can memorize
The kind I have always seems to slip my mind.

You cannot cry, confuse the lies, try to remember. When you rise, you take your steps with a strong desire.

Jag har länge funderat på det här inlägget.
Ska det skrivas överhuvudtaget? Ska man kanske bara länka till en video och skriva att alla ska lyssna?
För vad kan man egentligen skriva om världens bästa kvinnliga musiker någonsin?
Och hon är inte bara världens bästa bara för att hon är bra, utan för att hon gör musik i tusen olika genres och spelar tusen olika instrument, koto och shamisen är två av dom. Shamisen är ett tre strängat instrument som bl.a.  geishor använder, och koto är ett 13 strängat instrument. Googla det. Och allt hon gör låter som godis som trillar ner från himlen. Personen jag pratar om är Shiina Ringo.
Jag är sjukt kräsen när det gäller kvinnliga musiker. Kanske finns en handfull som jag verkligen gillar, mest för att tjejer är dåliga, tråkiga och ooriginella. Shiina Ringo är allt utom det. Hon gör varierande musik vilket gör att det finns något för varje tillfälle, man kan dansa, gråta, skratta och mysa på samma gång.
Och nu tänker jag inte skriva mer, för jag vet inte vad jag ska säga. Ni får lyssna istället.
OSCA, Stem, Meisai och Mellow är fyra låtar man måste höra innan man får bestämma sig om man gillar det inte. Och hur kan man inte det?! Hon heter ju äppel i förnamn..och hon är ju det..äppelsöt.


Ai no corrida

Eller Sinnenas Rike som den heter på svenska, är en verklighetsbaserad film som tar plats i pre-war japan 1936.
Filmen handlar om en tjänare vid namn Sada Abe och husbonden Kichizo Ishida som börjar ha en kärleksaffär som slutar i besatthet. Inte så mycket av varandra utan av sex. Men jaha, varför är just deras historia så känd kan man undra?
Anledningen till att historien blev så känd var för att Sada skar av Kichis penis och mördade honom. Och istället för att ses som en mördare så sågs hon som en hjältinna.
Filmen gjordes 40 år efter händelsen och blev totalförbjuden i flera länder. Inte bara pågrund av storyn, utan av alla explicita scener. Man kan ju censurera, men filmen hade blivit tio minuter lång om man hade gjort det här. Till och med jag tänkte vid vissa tillfällen att så där kan man ju inte göra. Det var ju vissa grejer som man inte är van vid att se i riktiga filmer. Typ inzoomade, hårda penisar, vaginor som blir penetrerade med vad man kan tro var en gammaldags dildo osv. Och jag är inte den som är den. Jag har absolut inga problem med porr eller sex.
Det var dock en scen som inte var okej, och det var när, vem jag har för mig var Sada, molesterade en liten pojke på typ fyra-fem år. Det var ju inte direkt som att dom kunde ha fejkat den scenen.
Men! Om man ska bortse från all graphic porn, så var det en film som var helt klart sevärd. Det handlar ändå om mänsklig natur, och hur ett behov lätt kan bli en besatthet.